De Gouden weken van De Kreek’l

De Gouden weken van De Kreek’l

De eerste vijf weken van het schooljaar zijn we in alle groepen van onze school bezig geweest met

‘ De Gouden Weken’. Deze bijzondere weken hebben we op woensdag 26 september afgesloten met een presentatie aan ouders en verzorgers. Mocht u de presentatie gemist hebben of het een en ander nog eens na willen lezen, lees dan zeker het onderstaande artikel waarin we u een beeld geven van wat we gedaan hebben tijdens ‘De Gouden Weken’.

Week 1; Ik

In deze eerste schoolweek  stond ‘ik’ centraal. De kinderen hebben door diverse activiteiten, in de klas, een beter beeld gekregen van wie ze zelf zijn, wat hun kwaliteiten zijn, waar ze trots op mogen zijn en wat punten zijn waar ze het komend schooljaar nog aan willen / kunnen werken.

Week 2; Jij

De kinderen hebben zich in deze week gericht op hun klasgenoten. Ze hebben gekeken naar kwaliteiten van de ander in hun groep. Wij gebruiken op school  ‘Sleutelvaardigheden’.

In alle groepen hebben de kinderen nagedacht over ……

WELKE SLEUTEL PAST BIJ …… JOU

 

 

 

Er zijn gesprekken gevoerd en de kinderen hebben aan elkaar uitgelegd waarom ze vonden dat juist die ene sleutel nou bij de ander past.

Week 3; Wij, de groep

Onder leiding van de leerkrachten is in elke groep een “Groepsovereenkomst” gemaakt. De bedoeling is dat de kinderen zich samen verantwoordelijk voelen.

Ze zijn zich bewust van welk gedrag er bij hen waarneembaar is, wanneer ze zich aan de overeenkomst houden. Het contract wordt door alle kinderen en de leerkrachten ondertekent.

In alle groepen hebben we het volgende besproken :

Hoe werken en spelen we veilig? -> Wat kunnen we dan   (zien) en (horen) ?

Hoe werken en spelen we eerlijk? -> Wat kunnen we dan   (zien) en (horen) ?

Hoe werken en spelen we hard? -> Wat kunnen we dan   (zien) en (horen) ?

Deze week heeft ook elke groep een beperkt aantal verschillende sleutels onderling verdeeld. Er is gesproken over welke sleutel het best past bij welk kind. Soms was het lastig, maar uiteindelijk is het elke groep gelukt.

De leerkrachten van de werkgroep Critical Skills hebben alle kinderen van de gehele school, met ieder hun eigen sleutel, verdeeld over negen Community’s. In deze Community’s zitten kinderen uit alle groepen (van groep 1 t/m 8) en alleCommunity’shebben zoveel mogelijk verschillende sleutels.

Elke Community is samengesteld uit kinderen verschillend in fase van ontwikkeling, vaardigheden en kwaliteiten, waardoor de communityleden elkaar aanvullen.

Week 4, Wij, de school

Op dinsdag in deze week is de school bij elkaar gekomen in de speelzaal. Allereerst was er een activiteit waarbij de kinderen een groep moesten vormen met anderen die dezelfde sleutel (kwaliteiten) als hen bezaten. Op deze manier kregen de kinderen ook meer inzicht in elkaar.

Daarna werden de Community’s bekend gemaakt. Ieder kind plakte zijn eigen sleutel bij zijn naam. Op een groot vel papier werd de samenstelling van Community toen zichtbaar. Elke Community is gekoppeld aan zijn eigen plek en leerkracht. De groten zorgen voor de kleintjes.

Aan het einde van de week kwamen de Community’s voor het eerst echt samen. Onder leiding van de kinderen van groep acht werd er een “Community Builder” gedaan. Elk kind maakte een tekening van wat hem of haar het beste omschrijft. Op deze manier hebben de kinderen elkaar al wat beter leren kennen. De kleintjes vonden het in het begin best spannend. Het was voor ons als leerkrachten, fantastisch om te mogen aanschouwen dat dat door de oudere kinderen zelf vol zorg en aandacht werd opgelost.

Week 5, Wij, de school

Op dinsdag heeft elke Community samen gegeten. Na afloop hadden ze nog een taak:samen komen tot een naam en een symbool die hun Community het best omschrijft. Samen met de leerkracht en soms ook helemaal zelfstandig, hebben de kinderen een ketting of broche voor elk kind gemaakt.

Wij, leerkrachten van de Kreek’l zijn trots op het resultaat in de Communty’s!

Week 6; Wij, de school en omgeving

Op woensdag 26 september hebben de Community’s zich gepresenteerd aan ouders. De kinderen hebben zelf verteld over de sleutelvaardigheden en over de naam en het symbool van hun Community. Alle aanwezigen kregen een film te zien over ‘De Gouden Weken’ en wat ermee gedaan hebben op school.

Hiermee hebben we ‘De Gouden Weken’ afgesloten, maar het werken in de Community’s niet! We gaan dit jaar op de Kreek’l verschillende activiteiten ondernemen in onze Community’s. We zullen u hierover op de hoogte houden via de website.

 

 

 

 

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 11 JANUARIDe nationale voorleesdagen 2019

    Nationale Voorleesdagen 2019 voor peuters & kleuters in de bibliotheek Van woensdag 23 januari tot […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 28 NOVEMBER(her)opening speelplaats

    Aankondiging Opening speelplaats De Kreek’l

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 25 OKTOBERJeugdverpleegkundige stelt zich voor…..

    Jeugdverpleegkundige stelt zich voor… Ik wil me graag even aan u voorstellen. Mijn naam is […]

    Lees meer...

Basisschool De Kreek'L

Mgr Suijsstraat 6
5375 AG Reek

T: 0486 42 05 20
E: dir.dekreekl@optimusonderwijs.nl

Basisschool De Kreek'L

Mgr Suijsstraat 6
5375 AG Reek
BEL Basisschool De Kreek'L MAIL Basisschool De Kreek'L

DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE